مهارت همدلی
26 تیر 1401 - 23:18
بازدید 70

همدلی
همدلی یعنی: قرار دادن خود را به جای دیگران . هر چه این توانایی در شما بیشتر باشد ارتباط های صمیمی تر بیشتری با دیگران خواهید داشت…
همدلی توانایی درک عاطفی احساسات دیگران، دیدن چیزها از دیدگاه آنها و تصور خود در جای آنهاست. زمانیکه خود را در موقعیت دیگران قرار می دهید، می توانید درک کنید که آنها باید چه احساسی داشته باشند.
وقتی می بینید که شخص در حال رنج است، ممکن است بتوانید فوراً خود را به جای او تصور کنید و نسبت به آنچه که بر او می گذرد احساس همدردی کنید.

نشانه های همدلی
برخی از نشانه‌ها وجود دارند که نشان می‌دهند شما فردی همدل هستید:
• در گوش دادن به آنچه دیگران می گویند خوب عمل می کنید.
• مردم اغلب مشکلات خود را به شما می گویند.
• احساسات دیگران را خوب درک می کنید..
• اغلب به احساس دیگران فکر می کنید.
• افراد دیگر برای مشاوره به شما مراجعه می کنند.
• اغلب احساس می کنید تحت تأثیر رویدادهای غم انگیز هستید.
• سعی می کنید به افراد دردمند کمک کنید.
• گاهی اوقات در موقعیت‌های اجتماعی احساس خستگی یا فرسودگی می‌کنید.
• بسیار به دیگران اهمیت می دهید.
• به سختی در روابط خود با دیگران حد و مرز تعیین کنید.
• داشتن همدلی زیاد باعث می شود که نگران رفاه و شادی دیگران باشید. با این حال، این همچنین به این معنی است که گاهی اوقات ممکن است در فکر کردن به احساسات دیگران غرق شوید، فرسوده شوید یا حتی بیش از حد تحریک شوید.

انواع همدلی:
همدلی عاطفی: شامل توانایی درک احساسات فرد دیگر و پاسخ مناسب است. چنین درک عاطفی ممکن است منجر به احساس نگرانی در مورد رفاه شخص دیگر شود، یا ممکن است منجر به احساس ناراحتی شخصی شود.

همدلی جسمانی: شامل داشتن نوعی واکنش فیزیکی در پاسخ به چیزی است که شخص دیگری تجربه می کند. گاهی اوقات افراد به صورت فیزیکی آنچه را که شخص دیگری احساس می کند تجربه می کنند. برای مثال، وقتی می بینید که شخص دیگری احساس خجالت می کند، ممکن است شروع به سرخ شدن یا ناراحتی کنید.

همدلی شناختی: شامل توانایی درک وضعیت روانی فرد دیگر و آنچه ممکن است در پاسخ به موقعیت فکر می کند، باشد. این مربوط به چیزی است که روانشناسان از آن به عنوان تئوری ذهن یاد می کنند، یا به فکر کردن در مورد آنچه دیگران فکر می کنند.

مزیت توانایی تجربه همدلی:
• امکان ایجاد ارتباط اجتماعی
• مدیریت احساسات در مواقع استرس شدید
• ترویج رفتارهای مفید و کمک کننده

موانع همدلی:
انتقاد کردن، برچسب زدن، قضاوت کردن، طرد کردن، اغراق کردن یا بزرگ کردن مشکل، بی‌اهمیت و کوچک کردن مشکل، به رخ کشیدن و مقایسه کردن، سرزنش کردن، نصیحت کردن، راهنمایی کردن و ارائه راه حل.

نکاتی برای تمرین و تقویت مهارت همدلی:
• خوب گوش دادن
• توجه به زبان بدن و انواع ارتباطات غیرکلامی
• سعی در درک کردن دیگران حتی در صورت موافق نبودن
• ادامه دادن صحبت از طریق پرسیدن سوال بجا
• تصور کردن خود به جای دیگری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 041-33282750
پسـت الـکترونیـکی info@fajrhospital.ir
آدرس پسـتی تبریز / خیابان گلکار / جنب تالار صدرا